dinsdag 28 februari 2012

Chenille dekentje.

Vanaf het moment dat ik dit dekentje zag bleef het in mijn hoofd rondspoken...Ik was echt op slag verliefd!!

Ik ben er deze week aan begonnen, met een stoere spijkerstof, een laagje lichtblauwe stof (met beertjes maar daar hou ik niet van, dat ga je later gelukkig dus niet zien) en twee laagjes witte flanel.

Ik stapelde achtereenvolgens (van onder naar boven) witte flanel, lichtblauwe flanel, witte flanel en de toplaag is een donkerblauwe jeans stof. Ik streek de toplaag eerst diagonaal en perste de vouw. Deze vouw was mijn uitgangspunt om mee te beginnen stikken. Ik stikte dus de eerste lijn over de persvouw diagonaal van de ene naar de andere hoek. Daarna heb ik enige tijd moeten zoeken en denken over hoe ik nou zonder afstands-houd-voetje (geen idee hoe hoe heet) toch rechte lijntje kon maken. Dat is uiteindelijk gewoon op het oog gedaan. Ik heb haarklemmen gebruikt om de stof op de vouwen zodat het wat meer werkbaar was...


Echter; na een paar lijnen gestikt te hebben zag ik ineens de schaduw van het metalen geleidertje van de voet van de naaimachine. HA! Die schaduw liep dus mooi gelijk met de eerder gestikte lijn en werd vanaf toen mijn leidraad als afstandsmeter! :)

Nu is het hele (baby) dekentje gestikt. Ik moet nu dus de 3 lagen flanel gaan knippen (ik heb geen chenille cutter dus ik ga op z'n ouderwets....). Wanneer dat klaar is plaats ik weer nieuwe foto's. Daarna is het alleen nog een kwestie van wassen en in de droger stoppen om het flanel lekker zacht te maken en een beetje te laten rafelen. En natuurlijk moeten de zijkanten netjes afgeknipt worden en een mooie rand er aan gemaakt worden.
Wordt dus nog vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten